מומחי פוטנציאל עונים

 
מומחי פוטנציאל עונים

בני אינו אוהב לקרוא, הוא מתחמק ממני כשאני מבקשת ממנו לתרגל קריאה. האם אבחון דידקטי יכול לתת לי הסבר מדוע הוא אינו אוהב לקרוא? ואיך אפשר להתגבר על הבעיה?

בפרוש כן, זו מטרת האבחון לבדוק את כל תחומי הקריאה והמנגנונים העומדים בבסיס הקריאה. לאחר שמתבררות הסיבות לקשיים, נבנית תוכנית טיפולית מפורטת לטיפול בקשיים. יכולות להיות הרבה סיבות מדוע ילדך מתחמק מקריאה, לפעמים הבעיה נעוצה במנגנונים שבבסיס הקריאה ולפעמים הבעיה קשורה לגורמים חיצוניים כמו: בעיות קשב, מיקוד ראייה ולפעמים גם בעיות שמיעה (נוזלים באוזניים).
 

הבת שלי בתיכון מתלוננת שקשה לה מאוד להתמודד עם הטקסטים בשיעורי הבנת הנקרא, לוקח לה הרבה זמן לקרוא ולהבין את הטקסט והיא אף פעם לא מספיקה לסיים את הבחינות בזמן, איך אפשר לעזור לה, במיוחד שהיא נגשת השנה לבגרויות?
 
יכולת הבנת הנקרא כוללת בתוכה הרבה מיומנויות שונות כמו הבנת תוכן הטקסט, הבנת רעיון מרכזי, יכולת הסקת מסקנות וכו'. ישנם כמה גורמים המקשים על הבנת הנקרא:
 
1. קושי בעיבוד מידע שפתי: אוצר מילים, מילים נרדפות, ניגודים, הכללה.
2. קושי בפענוח קריאה: קריאה משובשת ואיטית, אי שליטה בכל התנועות ובקריאה מצרפת. או קריאה המסתמכת על ההקשר.
3. קשיים בזיכרון: זיכרון העבודה לקוי גורם לקשיים בהבנה ברמות החשיבה הגבוהות.
4. קשיי קשב: קשיי קשב מפריעים לילד להתמקד בהבנת הטקסט. כל הקשיים הנ"ל גוזלים הרבה זמן ולכן בתך מתקשה לעמוד בזמנים.
 
באבחון דידקטי נבדקים כל התחומים שהוזכרו, ולאחר שמתבררות הסיבות לקשיים, נבנית תוכנית של אסטרטגיות למידה העוזרות להתמודד עם הקשיים. במקרה של ביתך שנמצאת בשלב לפני בגרויות, ניתן לעזור לה ע"י מתן הקלות בבחינות כמו הקראת שאלון, הארכת זמן וכו...
  
 
הבת שלי בכתה ג'. עד השנה היא לא ביקשה עזרה בשיעורי בית. השנה היא התלוננה שקשה לה. ולכן אני כל יום עוזרת לה בשעורי בית. שמתי לב שהקריאה שלה מאוד איטית והיא מוסיפה או משמיטה מילים או חלקי מילים. ומאוד קשה לה להבין את תוכן הטקסט ולענות תשובות רלוונטיות. איך אפשר לעזור לה?
 
בד"כ בכיתות היסוד מתחילה למידה אקדמית משמעותית, מובנית ומתוכננת. רוב הילדים מצליחים לרכוש את מיומנויות היסוד, להשתמש בהן ולזכור אותן ללא קושי אך אצל חלק מהילדים הקשיים מתגלים בכיתה ב' או ג'. התיאור שאת מתארת מאפיין ילדים שמנגנוני הפענוח (העומדים בבסיס הקריאה) מסורבלים, ומקשים עליהם את הבנת הנקרא. הקושי בהבנת הנקרא נובע בגלל זיהוי בלתי יעיל של המילים. פענוח שגוי מביא לכך שהמילה אינה ממשיכה בתהליך הקלט ועיבודו. וזה גורם לילדה שלא להבין את הכתוב. אבחון דידקטי בודק את הסיבות לבעיות קריאה והבנת הנקרא ונותן תוכנית התערבות שתוכל לעזור לביתך לקרוא בצורה מדויקת ולעזור לה בהבנת הנקרא.
 

האם אבחון דידקטי בחשבון הוא רק בשביל לקבוע לקות בחשבון או יכול לעזור גם למי שמתקשה בחשבון?
 
אבחון דידקטי נועד לשתי המטרות. באבחון נוכל להגדיר לקות בחשבון "דיסקלקוליה" רק לאחר שהתלמיד אובחן, נבנתה תוכנית חינוכית מתאימה לקשייו ובמשך תקופה ארוכה ניתנה הוראה מתקנת מתאימה ולמרות זאת אין התקדמות או שההתקדמות אינה משמעותית. לגבי מי שמתקשה בחשבון האבחון נועד לבדוק מהו הקושי? מאיזה תחום הקושי נובע? מהם הסיבות לקשיים? באיזה אופן המתקשה פועל ועובד? האם הוא מפעיל בקרה ואומדן? האם מודע לקשיים שלו? ובניית תוכנית שתסייע ותעזור לו לעקוף את הקשיים ולהיעזר בנקודות הכוח שלו להבניית הידע וההבנה המתמטית.


בתי בכתה ד', מתקשה מאוד בחשבון, אני כל הזמן מוצאת את עצמי משמשת כמורה שלה: מסבירה, מכוונת ולפעמים גם צריכה לגלות לה. כיצד אבחון דידקטי בחשבון יכול לעזור לי לפתור את בעיית הקושי?
 
מטרת האבחון הדידקטי בחשבון הוא לחשוף את הקשר בין תפקודי הלמידה הקשורים לעיבוד מידע (תפיסה, זיכרון) וחשיבה (הסקת מסקנות, הכללה והפשטה) לבין התכנים המתמטיים. ומתוך הקשר זה לקבל מידע מקיף על הגורמים המשפיעים על הקשיים בלמידה ודרכי הפעולה של בתך. בסופו של תהליך האבחון מתגבשת תמונה מפורטת:

1. תחומי הקושי: האם הקשיים הם בתכנים המתמטיים? בתהליכי המידע? או במיומנויות החשיבה?
2. פרופיל של הדרכים והאסטרטגיות שבהן משתמשת בתך במקצוע החשבון.
3. יכולת ההשתנות בעקבות תיווך - תוך כדי האבחון נעשה הערכה דינאמית מלווה בהתערבות מתווכת של המאבחנת, במטרה להביא לשינוי בביצוע. על פי גישה זו, ניתן לקבוע את היכולת אליה הגיע בתך בעקבות התיווך כיכולת הפוטנציאלית שלה והאבחון יציע דרכים כיצד ניתן להוביל אותה להוציא לפועל יכולת זו.
4. המלצות להתערבות חינוכית והמלצות נוספות לטיפול ולהתמודדות עם קשיי בתך בחשבון.
 
 
מדוע הילד שלי מתקשה בחשבון?

מקורות הקשיים בחשבון הם רבים. חלקם נובעים מלקויות ספציפיות המשפיעות על ההבנה והבניית הידע המתמטי. וחלקם קשורים במאפיינים השונים של המקצוע לעומת מקצועות רבי המלל, כמו: סימנים שונים מהשפה הכתובה, שימוש במושגים מהשפה הדבורה כשבחשבון יש להם משמעויות שונות, כיוונים שונים מעברית וכן חשבון הוא אחד המקצועות המבוססים על ידע קודם. מאבחנת דידקטית המתמחה במתמטיקה תוכל לסייע להבנת מקור הקשיים ולתכנון יעיל של תוכנית עבודה שתעזור לילד להתמודד עם הקשיים ולהיעזר בנקודות הכוח שלו.

 
המורה אמרה שלילדי יש קושי בכתיבה - מה זה אומר?

ישנם כמה אפיונים לקשיים בתחום הכתיבה: קושי בכתב: עיצוב הכתב, הפעלת כוח בכתיבה, החזקת עיפרון בצורה לא טובה, קושי בהתארגנות על הדף וכו'. קושי בכתיב: שגיאות כתיב פונטיות (החלפה, הוספה, שיכול אותיות), שגיאות כתיב אורתוגרפיות (בשורש המילה, בתבניות ובמילות תפקוד כמו: עם, אם). קושי בהבעה: קושי בניסוח, קושי בכתיבת תשובות וקושי בכתיבת משפטים תחביריים תקינים. באבחון דידקטי נבדקים כל תחומי הכתיבה ונבדקים המנגנונים העומדים בבסיס הכתיבה. לאחר שמתבררות הסיבות לקשיים, נבנית תוכנית טיפולית מפורטת לטיפול בקשיים.


מדוע הילד שלי מתקשה בהבנת הנקרא?

הבנת הנקרא כוללת בתוכה הרבה מיומנויות כמו הבנת תוכן הטקסט, הבנת רעיון מרכזי, יכולת הסקת מסקנות וכו'. ישנם כמה גורמים המקשים על הבנת הנקרא:

1. קושי בעיבוד מידע שפתי: אוצר מילים, מילים נרדפות, ניגודים, הכללה.
2. קושי בפענוח קריאה: קריאה משובשת ואיטית, אי שליטה בכל התנועות ובקריאה מצרפת.
3. קשיים בזיכרון: קשה לעבד מידע מילולי ללא זיכרון בהקשר (רצף אירועים) וללא זיכרון סמנטי (הקשור למשמעות המילים).
4. קשיי קשב: קשיי קשב מפריעים לילד להתמקד בהבנת הטקסט.

באבחון דידקטי נבדקים כל התחומים שהוזכרו, ולאחר שמתבררות הסיבות לקשיים, נבנית תוכנית טיפולית מפורטת לטיפול בקשיים.
 

לבת שלי לא היו בעיות לימודיות בבית ספר יסודי, כשהגיעה לתיכון החלו הקשיים, למה? ואיך אפשר לעזור לה?

ראוי להדגיש כי קשייהם של מקצת הילדים אינם מתגלים אלא בהגיעם לתיכון. תלמידים שהצליחו להתמודד עם הלמידה בבית ספר יסודי עלולים להיתקל בקשיים עם עליית המורכבות של הדרישות הלימודיות בגלל עלייה ברמת הקושי ובגלל הצורך להסתמך על ידע קודם.

לאבחון מוקדם יש חשיבות מכרעת בכל הקשור לסיכויי ההתמודדות של התלמיד. תלמיד שמאובחן בשלב מוקדם יקבל מיומנויות ודרכים חלופיות המתאימות לו, כך יימנע ממנו, במידה רבה התסכול של כישלון והפגיעה בדימוי העצמי. תלמיד מאובחן זכאי לקבל הקלות בדרכי היבחנות המאושרות ע"י משרד החינוך, וכן עזרה בדרכי הוראה שונות המותאמות לו. בנוסף האבחון נותן אפשרות לבניית דימוי עצמי חיובי, בכך שהתלמיד יוכל להכיר ביכולותיו ולהיעזר בהם ללמידה יותר יעילה.
 
       


 
 
 
חפש
 
 
Facebook