כיצד למנוע בעיות בקריאה

 

כיצד למנוע בעיות בקריאה?

דני למד לקרוא כבר מגיל 3, הוא אהב את שיעורי הקריאה וקיבל מחמאות מכל עבר על התפיסה המהירה שלו. הוא כל יום ישב בבית ותרגל את קריאת המילים שהמורה לימד באותו יום. כך 3 שנים הוריו ומוריו רוו ממנו הרבה נחת.
 
דני הגיע לכיתה א' ובכתה א' החלו ללמוד שיעורי הבנת הנקרא ולקרוא טקסטים, אך דני – התקשה. אמו לא הבינה איך הילד שקרא כ"כ יפה לא מצליח להבין את המשימות ולא יודע על מה ואיך לענות. אמו החליטה לתת לו לקרוא טקסט מהספר ושמה לב שהרבה מילים הוא מנחש ולא מדייק בקריאת הטקסט.
 
דוגמה זו באה להמחיש את המחדלים הנובעים מהתחלת הקניית הקריאה. לאור ניסיוני, ראיתי כי רוב המחדלים נובעים מהתחלת הקניית הקריאה, שבה נדרש הילד לקרוא בשטף לפני שהפנים את אבני היסוד. המסר שהילד קולט הוא מוטעה: הדגש מתמקד על שטף ולא על דיוק, עובדה המפריעה לו להפנים את התנועות והוא מנסה להסתדר בלעדיהן על ידי ניחוש ועל ידי קריאה כפולה. כלומר הילד מנסה לקרוא קודם ב"לב" את התחלת המילה ולנחש את המשכה, על פי רוב בצורה משובשת, ממשיך לנחש את משמעותה ומתקנה ואז הוא מבטא אותה בקול. לדוגמא: ילד שלא הפנים את החולם החסר - קורא את המילה "מדחם" כך: 1. מַדְחַם (מה זה יכול להיות?) 2. אה... מדחם. זה תהליך שדורש הרבה כוחות נפשיים והוא מסית את תשומת הלב מהבנת הטקסט ומהתוכן ויוצר קריאה מקוטעת, שהמילים כאילו מושלמות אך קיימת הפסקה בין מילה למילה. לעומת זאת הקריאה המצרפת (בשלבי ההקניה) מונעת קריאה כפולה ומנחשת, היא יוצרת הרגלי דיוק, אינה מונעת את הבנת הנקרא והיא פחות משעממת. תוך זמן קצר למדי חדל הילד מעצמו לצרף ושטף הקריאה הולך וגובר עם הקריאה עצמה, בתנאי שיימנעו ממנו שידורי דרבון והלחצה.
 

כדי להביא את הילדים לידי קריאה נכונה ומשמעותית:

א.  עלינו לעורר את המודעות לקיום האותיות (צורה וצליל), התנועות, לצירופי הצלילים וחלוקה לצלילים של מילים.
ב.  ללמד את הילדים קריאה בדרך קלה, ברורה ולא לבלבל אותם עם "מסרים" כפולים. כך נמנע אתהצורך לאלתר ולחפות על מחדלי קריאה.
ג.  לאפשר לילדים פרק זמן (שהוא אינדיווידואלי לכל אחד) לקריאה מצרפת ואין לדחוק לקריאה מהירה לפני שהילד בשל לכך. אסור לדלג על שלב הצירוף. שלב זה חשוב לתהליך לימוד הקריאה כשם ששלב הזחילה חשוב להתפתחות התינוק.

 
 
 
חפש
 
 
Facebook