לקויות למידה בלתי מילוליות / חשיבה חברתית

 

לקויות למידה בלתי מילוליות / חשיבה חברתית

לקות למידה בלתי מילוליות (NVLD) היא לקות נרחבת שאינה קשורה לתחום המילולי, אלא לתחומים התקשורתיים - חברתיים, מוטוריים ותפקודי התנהלות. 

בכתבה זו נתמקד במאפיין החברתי, ליקויים בחשיבה חברתית מתבטאים בכישורים חברתיים מונמכים, התבודדות חברתית, קושי להבין רגשות של העצמי והזולת, קושי לקלוט כללים וקודים חברתיים, נטייה לפרש מקרים חברתיים בצורה קיצונית ואגוצנטרית (רואה את עצמו במרכז) , קושי במעברים ובהסתגלות למצבים חדשים, קושי לקחת חלק בפעילות ובמשחקים חברתיים.

דוגמה ללקות בחשיבה חברתית -

חנה בת 7 כשחברה רוצה לשחק איתה, היא מייחסת לכך כוונה של הפרעה, כשמכנים אותה בשם חיבה היא נעלבת. היא מפענחת צחוק חברתי כלעג כלפיה ונפגעת כשהוריה מפתיעים אותה. היא מצפה שחברותיה ישחקו רק איתה וימלאו את בקשותיה ואם לא היא תיעלב ותדרוש בכוח שיחזרו לשחק איתה. כשנמאס לה, היא פורשת באמצע המשחק ללא כל הודעה מוקדמת. כשחברה באה אליה היא ממשיכה לעסוק בענייניה ואינה יוזמת משחק משותף.
 
להוריה קשה להשפיע על התנהגותה, כשההורים מציגים לפניה דרישות נורמטיביות, היא מפרשת שהם "מתחילים" איתה. כשהוריה נותנים מחמאה לאחד מאחיה, היא שואלת: "מה איתי?" הדרך היחידה שמשפיעה על התנהגותה היא באמצעות חיזוקים. 
 
ילדים עם לקות למידה בלתי מילולית מתקשים גם בלמידה:
 
בקריאה וכתיבה - קושי באיות של מלים על רקע קושי בזיכרון חזותי של תבניות איות לא צפויות (הם מאייתים בעיקר על בסיס שמיעתי), קושי בהבנת הנקרא וקריאה בין השורות והבנה מלאה של בעיה, הרגלי עבודה לקויים – איטיות בלהתחיל ולסיים משימות, ככל שהדרישות של התארגנות והחשיבה הגבוהה גוברות- הקושי שלהם הופך להיות מחליש ומתיש.
 
מתמטיקה - קושי להבין בעיות מתמטיות, קושי ליצור ייצוגים מוחשיים ממספרים, קושי למקם מספרים מרובי ספרות, קושי ליישם חוקים מתמטיים, בלבול של סמנים מתמטיים, קושי לקרוא גרפים מפות וטבלאות, קושי בחישובים הקשורים לזמן, כסף ומדידה.
 
מיומנויות חברתיות - קושי בהתארגנות, במוטוריקה עדינה (למשל כיפתור, שריכת נעליים, החלקה על סקטים), קושי בקריאת שפת גוף ובקריאת הבעות פנים וטון דיבור, קושי בהבנת אינטונציה רגשית, קריאה לא נכונה וקושי בשפיטה של סיטואציות חברתיות המובילה לתגובות לא נכונות, דברנות מופרזת, קושי ליצור ולשמר קשרים חברתיים, קושי להתרגל לסיטואציות חדשות ושינויים בשגרה, קושי להצליח בספורט קבוצתי, חסר בהגיון פשוט לעיתים בצורה קיצונית, קושי בהתמודדות עם קבלת ביקורת, נטייה להימנעות והתבודדות חברתית, תלות בהורים ומורים כתומכים, מופנמות ובישנות, קושי וחוסר יכולת להביע רגשות, סיכון מוגבר להפנמת חרדות ופחדים, דימוי עצמי נמוך ותחושת בדידות גבוהה.
 

לאבחון מוקדם יש חשיבות מכרעת בכל הקשור לסיכויי ההתמודדות של התלמידעם הלימודים וקבלת כלים לעזור לו. חשוב לציין שיש לטפל גם בנושא החברתי אצל פסיכולוג מומחה בתחום. 


 
 
 
חפש
 
 
Facebook