סימנים המעידים על לקויות למידה בגילאים שונים

 

סימנים המעידים על לקויות למידה בגילאים שונים

הילד מרבה ליפול, הילדה נשארת בהפסקה בכתה כי לא הספיקה להעתיק מהלוח, הוא יודע את החומר מעולה אך נכשל במבחנים, כל אלו יכולים להעיד על לקויות למידה - איך נזהה?
 

בגילאי גן -

>   שפה וחשיבה: בעיות בהיגוי, התפתחות איטית של אוצר מילים, קושי בחריזה, חוסר עניין בהאזנה לסיפורים, קושי בזכירה של שמות, צבעים,ספרות ואותיות, שימוש מופרז במילים: 'כמו', 'זה', 'נו', בניית משפטים לא נכונים. 
>   חשבון: קושי בתפיסת כמות, קושי בשימור כמות, קושי בבניית רצף עולה ויורד באמצעות ספירה, קושי בסידור על פי גודל, קושי ביישום ובכתיבה של ספרות. 
>   קשב וריכוז: פעילות יתר קיצונית, היסח דעת בולט יחסית לקבוצת הגיל, חוסר התמדה בביצוע מטלות וחוסר השלמה של מטלות, תנודות במצב הרוח, התמודדות לא טובה עם כישלונות. 
>   התחום החזותי – מוטורי: קושי בביצוע משחקים בהם יש להבחין בפרטים, או להבחין בין דמות לרקע, קשיים במוטוריקה עדינה (רכיסת כפתורים, שריכה, הכנסת חרוזים לחוט), מסורבלות מוטורית, (נפילות, הפלה של חפצים), הימנעות מפעולות כמו ציור, צביעה וגזירה. 
>   בתחום ההתנהגותי – חברתי: קושי ביצירת קשרים חברתיים, בהבנת מצבים חברתיים בקבלת חוקי משחק, בעבודה בקבוצות ועוד. 
>   בתחום הסנסורי (תחושתי): תגובות מוגזמות כאשר נוגעים בהם או מזיזים אותם, מאבקים או קשיים בעת שגרות הבוקר והערב, במיוחד בנוגע להתלבשות, רגישות לסוגי בדים ופתקיות של בגדים, דרישה מוגזמת למגע.
 
 
בגילאי בית ספר יסודי -
 
>   קריאה וכתיבה – ראשית: הימנעות מקריאה וכן קושי בלמידת הקשר שבין אותיות וסימני ניקוד לבין הצלילים, קושי בחיבור של חלקי מילה למילה שלמה, שגיאות קריאה, קריאה איטית, שגיאות כתיב יוצאות דופן באיכותן ובכמותן. 
>   חשבון - שגיאות בחישוב (חיבור, חיסור, כפל, חילוק), קושי בחיבור וחיסור במאונך, כפל במאונך, קושי לפתור עם בעיות מילוליות. 
>   שפה וחשיבה – שימוש במשפטים קצרים ולעיתים לא תקנים תחבירית, אוצר מילים דל, קושי בהבעה בעל פה.
>   התחום החזותי  - מוטורי: אחיזת עיפרון בלתי נוחה ו/או לחץ חזק או חלש מדי על העיפרון , קשיים בעיצוב האותיות ובארגון הכתוב על הדף (כתב יד בלתי קריא), איטיות במטלות ספורטיביות  ובמילוי מטלות הדורשות מוטוריקה עדינה (כמו שרטוט וציור). 
>   בעיות ארגון וסדר - ציוד מפוזר בתיק, לא מוצאים חפצים בתיק, שוכחים ציוד, דפים ומחברות מבולגנים.
 
 
בתיכון -
 
>   קריאה וכתיבה – פער בין ההבעה בעל פה להבעה בכתב לטובת ההבעה בעל פה, קושי בלמידה עצמאית, ירידה ניכרת בהישגים לימודיים ביחס לבית ספר יסודי. 
>   שפה וחשיבה – פירוש מוטעה של מידע, אי יכולת למזג ידע ממספר טקסטים, קושי בתפיסת רעיונות מופשטים ובהבעתם, קושי בהפעלת אסטרטגיות למידה יעילות, קושי בזכירה של חומר לימוד למבחנים, למרות התכוננות. 
>   זיכרון קשב וריכוז – בעיות בקליטת חומר בכיתה (מחברות ריקות), התעייפות, קושי בהתמדה בביצוע מטלות, נתינת תשומת לב מוגזמת לפרטים או לחלופין, חוסר תשומת לב לפרטים הקטנים. 
>   התחום החזותי – מוטורי : איטיות בעבודה, מסורבלות, חוסר הצלחה או סרבול בביצוע מטלות ספורטיביות כגון: שחייה, רכיבה על אופניים, קליעה לסל ועוד.      

 
 
 
חפש
 
 
Facebook