אבחון פסיכודידקטי לסטודנטים

 

למי מיועד האבחון?

<  מועמדים להשכלה הגבוהה או סטודנטים הלומדים במוסד להשכלה גבוהה.
<  מי שאובחנו בעבר כבעלי לקות למידה או הפרעת קשב וריכוז, או למי שנתקל בקשיים ניכרים באחד או יותר מהתחומים הבאים: קריאה, כתיבה, תפקודי שפה אחרים, חשבון, תפקודי קשב וריכוז.
 

מהו אבחון פסיכודידקטי?

אבחון פסיכודידקטי הוא אבחון הבוחן את מקורם של קשיים בתחום הלמידה, ואת הקשר שלהם למצב הפסיכולוגי של הסטודנט. בהתאם לכך, האבחון הפסיכודידקטי משלב שני סוגי אבחון שונים:

1. אבחון דידקטי - שתפקידו לאתר ולסווג לקויות למידה אצל הנבדק.
2. אבחון פסיכולוגי - שתפקידו להעריך את היכולות הקוגניטיביות לצד הקשיים, ולאתר את הקשיים הרגשיים אצל הנבדק.

מסיבה זו, נקרא האבחון גם בשם 'אבחון משולב‏'. מטרת האבחון היא להעריך את תפקודי הלמידה ואת התפקודים השכליים – הקוגניטיביים, הפועלים בבסיס הלמידה, תוך התייחסות ליכולות ולקשיים בתחום האישיותי, הרגשי, ההתנהגותי והחברתי. כלומר, האבחון הפסיכודידקטי משלב בדיקת תפקודם של היבטים שונים משני התחומים - התחום הדידקטי והתחום הפסיכולוגי ואת הקשרים ביניהם.
 

מה בודק האבחון הפסיכודידקטי?

אבחון דידקטי
באבחון זה נבדקים תפקודי השפה והלמידה, מנגנוני הלמידה, תפקוד גרפו-מוטורי, תפקודי זיכרון וכן מוערכים תפקודי קשב, פונקציות ניהוליות ויכולות חשיבה. וכן נבדקת האפשרות ללקות למידה כלשהי. במידת הצורך, יופקו מהאבחון המלצות להתאמות בלמידה, להמשך טיפול, וכן תכנית לאסטרטגיות ליעול הלמידה.
 
אבחון פסיכולוגי
אבחון פסיכולוגי כולל הערכה של התחום הקוגניטיבי (שכלי) והתחום הרגשי. בתחום הקוגניטיבי מתבצעת הערכה של האינטליגנציה. בתחום הרגשי מתבצעת הערכה של הקשיים, היכולות החברתיות, הכוחות, התפיסה העצמית, תפיסת המציאות ועוד.
 
המלצות האבחון הפסיכולוגי יתייחסו לסוג הטיפול המתאים. מטרת ההערכה הפסיכולוגית בתוך האבחון הפסיכודידקטי הינה להרחיב את ההבנה לגבי היבטים מרכזיים בתפקוד האקדמי (החלק הקוגניטיבי והחלק הרגשי), שבלעדיהם התמונה המתקבלת הינה חלקית.
 
הערכת האינטליגנציה הינה נדבך מרכזי בהערכת הקשיים האקדמיים האפשריים, והיא מהווה תנאי הכרחי לקביעת לקות למידה. הערכת האינטליגנציה מספקת מידע בנוגע לנקודות החוזק והחולשה של הפונה. ניתן להעריך את הפוטנציאל השכלי, ולבחון כיצד הקשיים הדידקטיים קשורים להיבטים קוגניטיביים וכיצד הקשיים הקוגניטיביים גורמים לקשיים דידקטיים.
 
באופן דומה, חשוב להבין את ההיבטים הרגשיים הנלווים לקשיים בתחום הלמידה, שכן פעמים רבות מקור הקשיים הלימודיים הינו רגשי. בנוסף, לקשיים הלימודיים יש השלכות על התחום הרגשי ויש לבחון זאת.
 

מי מבצע את האבחון הפסיכודידקטי?

האבחון נעשה ע"י 2 אנשי מקצוע מורשים:
 
1. פסיכולוג/ית חינוכי מומחה/ית שעבר/ה הכשרה להעברת אבחונים.
2. מאבחנת דידקטית שעברה הכשרה של כמה שנים באבחון לקויות למידה.
 
כל אחד מאנשי מקצוע אלו, עורך את המבחנים מתחומו. עיבוד התוצאות והסקת המסקנות נעשים תוך שיתוף פעולה.
 

מה מטרתו של האבחון הפסיכודידקטי?

 <  האבחון ממפה קשיים, כישורים וסגנונות למידה, ומציע דרכי טיפול שמטרתם לעודד ולפתח את יכולותיו של הסטודנט. תוצאות האבחון הם מעין "מפת כישורים ודרכי למידה" של הסטודנט.
 
<  האבחון מספק הסבר לקשיים ברכישה ובשימוש במיומנויות הבסיסיים של הלמידה, תוך שהוא מצביע על מנגנונים קוגניטיביים פגועים העומדים בבסיס הקושי.
 
<  האבחון בודק את יכולת הסטודנט: לקלוט מידע, לעבד מידע ולהפיק ממנו תוצר לימודי.
 
<  האבחון נותן הערכה של הקשיים הרגשיים, היכולות החברתיות, הכוחות, התפיסה העצמית ותפיסת המציאות ועוד.
 

כיצד האבחון הפסיכודידקטי מסייע בהעצמת הסטודנט?

לאחר ניתוח הממצאים, ניתן לקבל מידע על הסיבות לקשיים הרגשיים והלימודיים, לגלות בעיות נוספות בלמידה (קשב וריכוז, בעיות מוטוריות, ליקויים לא מילוליים וכו') ולבנות תכנית עבודה אישית. בדרך זו, יוכל הסטודנט להתמודד עם המטלות הלימודיות בדרך המתאימה לו, להצליח ולהיות מרוצה מיכולותיו והישגיו. האבחון נותן אפשרות לבניית דימוי עצמי חיובי, בכך שהסטודנט יוכל להכיר ביכולותיו ולהיעזר בהם ללמידה יותר יעילה.
 

מה נכלל בדו"ח האבחון הפסיכו דידקטי?

<  פירוט וסיכום ממצאי האבחון ואבחנת הקושי.
<  הפנייה לאנשי מקצוע נוספים (במידת הצורך).
<  פירוט של אסטרטגיות לייעול הלמידה, התנהלות לימודית והכנה לבחינות.
<  התאמות דרכי היבחנות.
 

מה כולל השירות של מרכז פוטנציאל?

א. מילוי שאלונים ע"י הסטודנט, על מנת לקבל מידע על הרקע ההתפתחותי, הרגשי והלימודי של המאובחן. רקע זה הינו חיוני לדיוק בדיאגנוזה.
ב. כמה מפגשים (תלוי בהיקף האבחון) עם המאבחנת הדידקטית ופסיכולוג/ית, הבודקים את הסטודנט בעזרת מטלות שונות ומגוונות.
ג. התחייבות למסירת הדו"ח בשיחה מסכמת עם הסטודנט, בה אנשי המקצוע שאבחנו את הסטודנט מדווחים ומסבירים על ממצאי האבחון וההמלצות המשתמעות מהם.
ד. שירות ייעוץ וליווי מקצועי לאורך כל הדרך - אנו מבטיחים ללוות את הסטודנט בפנייה לאנשי מקצוע נוספים ולענות על כל שאלה העולה בהמשך הדרך, ולהיות אוזן קשבת לכל דבר, על מנת לקדם את הסטודנט. 
 
לקבלת פרטים - צרו קשר
מצורפים לנוחיותכם טופסי הרשמה לקבלת שירות ממרכז פוטנציאל

 
 
 
חפש
 
 
Facebook